Druhý festivalový týden začal komorním koncertem – violoncellista Jiří Bárta s klavíristkou Terezií Fialovou nadchli diváky v Maškarním sále

jiri-barta-05-1200x814.jpg

Druhý festivalový týden otevřel středeční koncert violoncellisty Jiřího Bárty a klavíristky Terezie Fialové. 23. července ve zcela vyprodaném Maškarním sále českokrumlovského zámku zahráli kompletní komorní dílo pro violoncello a klavír Antonína Dvořáka a skladbu Suita balladica Petra Ebena.

„Tito dva skladatelé hrají v mém životě zásadní roli. Petr Eben byl první, kdo mě koncem osmdesátých let uvedl na profesionální pódia, když mě začal zvát na své autorské večery. Hráčsky – byl to vynikající klavírista – i lidsky pro mě bylo setkání s ním osudovým okamžikem. Do jeho Suity balladicy, kterou jsme dnes také uvedli, jsem se zamiloval už jako student. A pokud jde o Antonína Dvořáka, jeho Koncert h moll je samozřejmě skladbou, kterou na koncertech hraji nejčastěji. Dnes jsme ovšem zařadili Dvořákova méně hraná díla,“ řekl Jiří Bárta o programu koncertu. Jako spoluzakladatel a dramaturg Mezinárodního hudebního festivalu Kutná Hora věnuje výběru skladeb velkou pozornost: „Odjakživa jsem se zamýšlel nad dramaturgií. Ať už jsem dělal repertoár svých desek nebo koncertů, snažil jsem se, aby v podtextu byla nějaká myšlenka, kontrast, souvislost, která není úplně zjevná a která může být překvapující.“ Letos své koncerty koncipuje i v duchu Roku české hudby, proto v Maškarním sále zazněli pouze čeští autoři. Nadšené publikum si vyžádalo dva přídavky. Prvním z nich byl Dvořákův Slovanský tanec č. 8 g moll, tedy poslední z děl Antonína Dvořáka pro violoncello a klavír, které ten večer zazněly, a Labuť Camilla Saint-Saënse.

Jiří Bárta zahrál společně s klavíristkou Terezií Fialovou, s níž od letošního roku vystupuje také v Eben triu. K jejich spolupráci Jiří Bárta řekl: „Terezie hraje s obrovským gustem. Pro mě ideální klavírista není tzv. korepetitor či doprovazeč, ale opravdový partner. Potřebuji na pódiu hudebníky, kteří si se mnou vyměňují názory a obohacují mě svou kreativitou, a to Terezie stoprocentně splňuje.“ Ani Terezie Fialová nešetřila na svého komorního partnera chválou:„Hraní s Jiřím Bártou je velmi obohacující, má za sebou mnoho zkušeností a je to zkrátka osobnost.“ Inspirující bylo pro oba hudebníky i prostředí Maškarního sálu, jak sami potvrdili. Zatímco Jiří Bárta v Maškarním sále vystoupil už mnohokrát (například před dvěma lety zde v rámci MHF Český Krumlov bravurně provedl Bachovy Suity pro sólové violoncello), pro Terezii Fialovou byl koncert v tomto sále premiérou. „Tento sál má krásnou akustiku i úžasnou atmosféru,“ ocenila Terezie Fialová, která shodou okolností právě v ten den oslavila třicáté narozeniny. Oba protagonisté se den před koncertem vrátili z festivalu v Newportu v USA, takže koncert v Českém Krumlově byl pomyslnou tečkou a zlatým hřebem jejich turné.

Mezinarodni hudebni festival Cesky Krumlov 2014, Jiří Bárta a
Mezinarodni hudebni festival Cesky Krumlov 2014, Jiří Bárta a
Mezinarodni hudebni festival Cesky Krumlov 2014, Jiří Bárta a
Mezinarodni hudebni festival Cesky Krumlov 2014, Jiří Bárta a
Mezinarodni hudebni festival Cesky Krumlov 2014, Jiří Bárta a


Zůstaňte s námi

Sledujte aktuální dění Mezinárodního hudebního festivalu v Českém Krumlově