Komorní koncert violoncella a kytary i s křtem nového CD
V úterý 1. srpna vystoupili v Maškarním sále zámku violoncellista Petr Nouzovský a kytaristka Miriam Rodriguez Brüllová. Program byl kromě jediné originální skladby sestaven z transkripcí oblíbených děl, která zaznívají na koncertních pódiích často, ne však v nástrojovém obsazení kytara a violoncello. „Kytara sice nemá tónový rozsah klavíru, který původně ve skladbách hraje, a ani nemůže produkovat stejný zvuk, přesto ale jemnost jejího tónu podtrhuje intimní charakter vybraných skladeb,“ řekla nám k výběru programu Miriam Rodriguez Brüllová a pokračovala, „pro mě jsou violoncello a kytara dva nástroje, které se úžasně doplňují. Mají podobný rozsah a zabarvení, takže z mého pohledu si velmi rozumějí. Je to vlastně má nejoblíbenější kombinace, co se týká komorní hudby. Postupně se s Petrem snažíme náš program rozšiřovat, takže ke klasickému repertoáru jako je Vivaldi, Schubert, Čajkovskij a další, začínáme na koncertech zařazovat i méně známější autory, jako byl dnes třeba brazilský skladatel Gnattali, a otevíráme tím tak posluchačům nové obzory.“ Od zmíněného Radamése Gnattaliho zazněly dvě části ze Sonáty pro violoncello a kytaru – Allegretto comodo a Con spirito. Na program zařadili také například meditativní skladbu Píseň ptáků fenomenálního kytaristy a „praotce“ sólového violoncella Pablo Casalse a výběr z populárního cyklu Sedm španělských lidových písní Manuela de Fally původně pro mezzosoprán a klavír, které se inspirují bohatým a různorodým španělským folklórem. Violoncello zde nahradilo zpěv a kytara klavírní doprovod. Zaznělo celkem pět písní – Arabský šátek (El Paño moruno), starodávná ukolébavka Nana, Píseň, Asturiana a ohnivé andaluské Polo. Jako přídavek zahráli skladbu z opery La vida breve (Krátký život) Manuela de Fally – španělský tanec č. 1 v transkripci pro cello a kytaru.
A jaké dojmy si oba sólisté z krumlovského koncertu odnášejí? „Hrálo se nám moc dobře i proto, že jsme hráli pro erudované publikum, takže jsme cítili zpětnou vazbu. Byl jsem i rád, že jsem mohl jednotlivé skladby programu uvádět vždy několika slovy. Je to takový doplněk. Divák se o skladbách dozví něco navíc, a mě takovéto „moderování“ našich koncertů moc baví. Měl jsem obavy, že v sále bude velké teplo, vždyť dnešní teploty venku dosahovaly až 38 stupňů, ale nebylo tomu tak a klima Maškarního sálu bylo nakonec v mezích snesitelnosti. Pro mě koncert dopadl fantasticky a budu na něj rád vzpomínat,“ zhodnotil vystoupení Petr Nouzovský. Miriam Brüllová s jeho pocity souhlasila: „Mně se tady na festivalu v Krumlově hraje pokaždé skvěle. Jsem tu myslím potřetí. Je tu vždy pozorné publikum, nádherný sál, takže se tu ráda vracím, a doufám, že se nevidíme naposled.“ V rámci koncertu proběhl i křest jejich nového CD „Après un rêve“ („po snu“), jehož kmotrou se stala slovenská herečka Danica Jurčová. „Nahrávce bych chtěla popřát, aby tak jako toho krásné město Český Krumlov stojí na řece Vltavě, která se nikdy nezastaví a stále plyne, ta krásná hudba, kterou na nahrávce Petr s Miriam hrají, si nacházela stále svou cestu, prodírala se všemi těmi meandry až k srdcím posluchačů,“ uvedla Jurčová.