Změna obsazení ve Verdiho Requiem

V pátek 4. srpna dochází ke změně pěveckého obsazení sólových partů. Vystoupí sopranistka Eva Hornyáková a tenorista Jaroslav Březina.

Slovenská sopranistka Eva Hornyáková debutovala s Operou Slovenského národního divadla v roce 2006 a ve stejném roce se stala sólistkou tohoto operního domu. Velký úspěch zaznamenala na soutěžích Competizione dell’opera v Drážďanech, Maria Callas Grand Prix v Athénách, Bayreuth a Belveder ve Vídni. Její nejslavnější rolí je Mimi v Pucciniho opeře „La bohème“, kterou ztvárnila např. v La Coruni ve Španělsku, v divadle Staadtheater v Braunschweigu v Německu či na kyperském festivalu Pafos Opera Festival. Absolvovala koncertní turné po Německu se Symfonií č. 2 Gustava Mahlera a dále turné v řadě dalších evropských zemí a opakovaně v Japonsku. Eva zazářila jako něžná Desdemona ve Verdiho opeře Othello, když si ji pro účinkování v této opeře vybral dirigent O. Lenárd. Excelentní výkon podala i na turné ve Španělsku s Pucciniho operou La bohème v ústřední roli Mimi. Nadšené ovace publika si vysloužila v Římě při své interpretaci Mozartových áriích a úryvků z veristických oper na galakoncertech za doprovodu souboru Orchestra Sinfonica di Roma. Stejný úspěch mělo i vystoupení s Beethovenovou symfonií č. 9 ve vídeňském koncertním sále Musikverein.

 

Jaroslav Březina se od dětství věnoval hře na housle a zpíval v Kühnově dětském sboru. Pražskou konzervatoř absolvoval u profesora Zdeňka Jankovského, soukromě se pak dále zdokonaloval u Václava Zítka. V průběhu studia se stal členem vokální skupiny Dobrý večer kvintet. Je laureátem mezinárodních soutěží A. Dvořáka v Karlových Varech a M. Schneidera-Trnavského v Trnavě. Bohatá je jeho koncertní činnost – pro svůj stylově čistý projev je vyhledávaným koncertním tenoristou zejména ve skladbách barokního a klasického repertoáru. Zpíval na pódiích v Japonsku, Rakousku (Salcburk), Norsku, Itálii (provedení Dvořákova oratoria Stabat Mater v Římě a Pise), Německu, Francii a Španělsku. V letech 1998-2000 se účastnil turné po Holandsku s Matoušovými pašijemi J. S. Bacha (Concertgebouw Amsterdam). Spolupracoval s dirigenty Jiřím Bělohlávkem, Sirem Charlesem Mackerrasem, Oliverem Dohnanyim, Sergem Baudem aj. Od roku 1993 je sólistou opery Národního divadla, kde vytvořil mnoho rolí domácího i světového repertoáru. Vyniká mezi nimi zejména Mozartův Don Ottavio (Don Giovanni), Tito (La clemenza di Tito) a Ferrando (Cosi fan tutte), Hrabě Almaviva (Rossini: Lazebník sevillský), Benvolio (Gounod: Romeo a Julie), Dancairo (Bizet: Carmen), Fenton (Verdi: Falstaff), Beppe (Leoncavallo: Komedianti), Tinca (Puccini: Plášt), Zinovij Borisovič (Šostakovič: Lady Macbeth Mcenského újezdu), Vašek a Jeník (Smetana: Prodaná nevěsta) nebo Janakos a Panait (Martinů: Řecké pašije). Z nahrávek, které Jaroslav Březina doposud realizoval, připomeňme CD Rybovy České mše vánoční pro Deutsche Grammophon (s M. Koženou, dir. R. Hugo, Capella Regia Musicalis), Janáčkovu Šárku pro Supraphon (dále E. Urbanová, I. Kusnjer, P. Strnad, dir. Ch. Mackerras, Česká filharmonie), Dvořákovy Tvrdé palice, Zelenkovo oratorium Sub olea pacis et palma virtutis (Musica Florea, dir. M. Štryncl; tato nahrávka Supraphonu získala Cannes Classical Award za rok 2002). Spolupracuje také s Českou televizí (např. inscenace opery Bohuslava Martinů Hlas lesa). Janáčkův Zápisník zmizelého provedl mj. v Královské opeře v Madridu, na MHF Moravský podzim, na festivalu Janáčkovy Hukvaldy, v rámci koncertní sezony České filharmonie a v letech 1998-2001 pravidelně v rámci sezon Národního divadla v Praze. 

 



Zůstaňte s námi

Sledujte aktuální dění Mezinárodního hudebního festivalu v Českém Krumlově