Jae A Yoo zazářila v Maškarním sále
V magickém prostoru zámeckého Maškarního sálu z 18. století vystoupila v úterý 2. srpna jihokorejská flétnistka Jae A Yoo, která spolu s Jihočeskou filharmonií pod taktovkou Jana Kučery provedla Koncert pro flétnu a orchestr d moll Carla Philippa Emanuela Bacha. „Do Českého Krumlova se vracím po dvou letech, zahrála jsem si opět v Maškarním sále. Tento sál má úžasnou atmosféru, hraje se mi tu velmi dobře. Některé sály nejsou uzpůsobeny pro příčnou flétnu, je to nástroj, který příliš nerezonuje, ale akustika Maškarního sálu je opravdu výborná,“ uvedla po koncertě Jae A Yoo. Její výkon ocenilo nejen publikum, ale také dirigent Jan Kučera: „Měli jsme vynikající sólistku a bylo krásné pozorovat její talent, muzikalitu a virtuózní techniku. Byla to skvělá spolupráce.“ Kromě této skladby zazněla v podání Jihočeské filharmonie také Předehra k opeře Popelka Gioacchina Rossiniho, orchestrální verze skladby Jana Kučery Zrození a Symfonie č. 45 fis moll „Na odchodnou“ Josepha Haydna. „Tato Haydnova symfonie je divácky velmi vděčná, ve 4. větě muzikanti postupně odcházejí ze scény, což vzbuzuje úsměv, ale lze v tom vidět i vážnější rovinu: každý z nás svůj životní part někdy dohraje,“ přiblížil skladbu Jan Kučera. „Byla to moje dirigentská premiéra v Maškarním sále, pro diváky i pro mě je to velmi atraktivní prostředí, které krásnou hudbu ještě podtrhuje.“
Arturo Sandoval provedl světovou premiéru svého koncertu
Festival letos nabídl dva koncerty legendárního trumpetisty Artura Sandovala. Ve čtvrtek 4. srpna Sandoval vystoupil v klasickém koncertním programu, v Zámecké jízdárně provedl světovou premiéru svého Koncertu pro trubku a orchestr č. 2. Kromě toho zazněl v Sandovalově podání také Koncert pro trubku a orchestr As dur A. Arutjunjana. Artura Sandovala doprovodila Jihočeská filharmonie pod taktovkou Jana Kučery. „Artura Sandovala obdivuji od puberty, tehdy jsem zkoušel hrát jazz a všechna Sandovalova cédéčka mám doma už přes dvacet let. Je pro mě tedy krásný okamžik setkat se s ním osobně na jednom pódiu,“ řekl dirigent Jan Kučera. Arturo Sandoval s Jihočeskou filharmonií za svůj výkon sklidil bouřlivý potlesk vestoje. Odměnou byly publiku tři improvizované přídavky. „Dirigent Jan Kučera je opravdu mimořádný muzikant. Orchestr byl skvělý a beze zbytku vystihl podstatu skladby, kterou jsem napsal. Jde o úplně nový opus a dnes večer jsem ho slyšel poprvé naživo. Když napíšete nový koncert a hrajete ho poprvé před lidmi, jsou to velmi silné emoce a ve vašem srdci se odehrává spousta věcí. Jste pod určitým tlakem a nejdůležitější je pro vás reakce publika. Diváci byli úžasní, nadšení. Novou skladbu ocenili a velmi dobře jí porozuměli. Byl to pro mě zkrátka nezapomenutelný večer,“ řekl po koncertě Arturo Sandoval.
Sandoval se představil jako vynikající jazzmann
V pátek 5. srpna se trumpetista Arturo Sandoval v Pivovarské zahradě představil v jazzovém programu, doprovodil ho CBC Big Band pod vedením Miroslava Surky. Arturo Sandoval si koncert očividně užíval – kromě trubky zahrál na bicí, zazpíval a před CBC Big Band na chvíli předstoupil také jako dirigent. Koncertem vzdal poctu i svému vzoru, jazzovému trumpetistovi Dizzy Gillespiemu. „Bylo to náročné, ale úžasné. Kapela je skvělá, muzikanti odvedli výbornou práci. Jazz totiž není jednoduchá hudba na interpretaci. Publikum bylo báječné a ocenilo i výkon orchestru. Na lidech hodně záleží. Když se publiku hudba líbí a užívá si ji, dělá mi to obrovskou radost,“ řekl po koncertě Arturo Sandoval a dodal: „Miluji dobrou hudbu a nezáleží na tom, o jaký žánr jde, kdo skladbu napsal, kdy a kde. Když je hudba dobrá, prostě mě to baví. Na pódiu se cítím uvolněný a šťastnější než kdekoli jinde, jsem tam zkrátka jako doma.“ Spolupráci s legendárním jazzovým trumpetistou ocenil i umělecký vedoucí CBC Big Bandu Miroslav Surka: „Arturo Sandoval je úžasný člověk, který přijde na scénu a dává energii. Každý v kapele to cítí. Spolupráce s ním nás obohacuje a doufám, že i on byl s koncertem spokojený. Vždycky se nám s ním hraje úžasně.“
Velkolepé provedení díla Carmina Burana zakončilo 25. ročník festivalu
Světoznámá kantáta Carla Orffa završila v sobotu 6. srpna v Pivovarské zahradě jubilejní ročník festivalu. Monumentální dílo provedl Symfonický orchestr Českého rozhlasu pod vedením Petra Vronského, pěveckými sólisty byli sopranistka Natalia Roman, která pochází z Moldávie, dále jihoafrický kontratenorista Roger O. Isaacs a norský barytonista Audun Iversen. Zazpíval též Kühnův smíšený sbor a Kühnův dětský sbor. Na 170 účinkujících na scéně sklidilo bouřlivé ovace. „Koncerty v Českém Krumlově mají neopakovatelnou atmosféru, z každého kamene zde na vás dýchá historie. Velmi rád se sem proto jako dirigent vracím. Dnešní koncert byl vynikající, všichni tři sólisté mají své party nazkoušené ze světových pódií, vědí, o čem zpívají, a role rozehrávají i scénicky. Bylo to nesmírně půvabné,“ řekl po koncertě dirigent Petr Vronský. Koncert ocenila také sopranistka Natalia Roman: „Carmina Burana patří do mého oblíbeného repertoáru, ráda jsem si proto zazpívala i tady v Českém Krumlově, je to krásné historické město. V České republice vystupuji potřetí, mám ráda tuto zemi i české publikum.“ Kontratenorista Roger Isaacs se na MHF Český Krumlov představil už podruhé: „Děkuji festivalu, že jsem měl možnost vrátit se opět po roce do Českého Krumlova. Toto město jsem si doslova zamiloval – Maškarní sál, kde jsem zpíval loni, byl nejkrásnějším koncertním prostorem, ve kterém jsem kdy vystupoval. A přijetí, kterého se mi i letos od českého publika dostalo, bylo pro mě nádherné a jsem rád, že jsem se mohl jubilejního 25. ročníku zúčastnit,“ ocenil Isaacs. „Diváci byli nadšení a i díky jejich podpoře se koncert mimořádně povedl. S ostatními dvěma sólisty jsem se setkal na tomto koncertě poprvé a hned jsme se takříkajíc „padli do noty“. Při zkouškách i při koncertě panovala přátelská atmosféra a nádherné kulisy Českého Krumlova tomu pomohly. Tady vlastně ani nejde mít špatnou náladu. Kombinace historického centra, řeky a okolních kopců je nádherná, rád se sem někdy vrátím, ať už jako účinkující, nebo jako turista,“ řekl barytonista Audun Iversen.
Uplynulý 25. ročník zhodnotil prezident MHF Český Krumlov Jaromír Boháč:
„25. ročník festivalu je za námi, takže mohu bilancovat – je několik oblastí, které jsou hodnotitelné. Návštěvnost festivalu je poměrně stabilní, diváci si mohou vybírat různé žánry, nejen klasickou hudbu, ale i jazz, muzikál, šanson a mnohé další. Za úspěšný mohu tento ročník považovat i proto, že se podařilo realizovat všechny naplánované koncerty. Důležitým faktorem je také to, co sami můžeme těžko ovlivnit – počasí. Pro letošek jsme naplánovali osm exteriérových koncertů a k tomu i festivalový prolog Vivat festival! na jižních zámeckých terasách. Všechny tyto akce se podařilo uskutečnit v prostředí, které jsme pro tu příležitost připravili. Nebylo bohužel tak pěkné počasí jako loni, na koncertě Szidi Tobias i Artura Sandovala poprchávalo a bylo trochu nevlídno, na zahajovacím koncertě Juana Diega Flóreze také nebylo úplně ideální letní počasí. Ale důležité je, že jsme nemuseli žádný koncert zrušit. Podstatný je i zájem médií, neboť festival přiváží do České republiky významné zahraniční hvězdy. S letošním ročníkem jsem spokojen. Mrzí mě jen to, že jsme museli předem zrušit pět koncertů, protože nám byl výrazně zkrácen finanční příspěvek od Ministerstva kultury.
Návštěvnost byla letos 14,5 tisíce diváků, je to však do jisté míry odhad, protože některé akce – prolog Vivat festival! a Dětské odpoledne v rytmu energie – byly bez vstupného. Dramaturgie příštího ročníku je již připravená, a návštěvníky festivalu tak čekají další výjimečné zážitky.“