Půvabné spojení harfy a flétny a klavíírní Slovanské tance „alla turca“

Vyslechnout si nejznámější a nejvíce užívané nástrojové spojení duo harfa – flétna, pro které bylo napsáno nesčetně skladeb, měli možnost návštěvníci českokrumlovského festivalu v podání české harfistky Jany Bouškové a korejské flétnistky Jae-A Yoo.

Bylo to velmi zdařilé spojení. Pro flétnu sólo zazněla například velmi náročná Sonáta a moll Carla Philippa Emanuela Bacha nebo efektní Sonata Appassionata Sigfrida Karga-Elerta. Jana Boušková zahrála mj. roztomilou skladbičku Henriette Renié Tanec skřítků či slavnou Smetanovu Vltavu avšak v úpravě jako Fantazii pro sólovou harfu. Na programu vyprodaného koncertu, jež se konal v Maškarním sále zámku, dále byla díla J. S. Bacha, G. Ph. Telemanna, C. Saint-Saёnse nebo G. Faurého.

O den později se tamtéž uskutečnil koncert tureckých sester Ferhan a Ferzan Önderových, které od studií na Vysoké škole hudby a múzických umění ve Vídni našly svůj druhý domov v Rakousku. Českokrumlovskému publiku přednesly obě řady Dvořákových Slovanských tanců pro klavír na čtyři ruce. Jak nám řekly, toto dílo obě milují již od dětství. Z českých autorů mají dále na svém repertoáru i Janáčkovu Klavírní sonátu es moll a Smetanovu Sonáta pro 2 klavíry e moll. Obdivují mnoho umělců, z klavíristů například Glenna Goulda, Friedricha Guldu či Fazila Saye, se kterým společně studovaly, a stali se z nich dobří přátelé. Jako přídavek kromě Piazzolova Libertanga zahrály dokonce i Sayovu skladbu s názvem Ráno v Istanbulu.

Ferhan a Ferzan jsou dvojčata, a jak je to s jejich osobnostmi – jsou si podobné nebo úplně rozdílné?  „Řekly bychom to takto: jedna à la Chopin, druhá à la Liszt. Já jsem jednoznačně ta klidnější a Ferhan ta temperamentnější a dominantnější. Už za našich studií ona hrála Stravinského a já spíše Mozarta a Schuberta. Skvěle se tak doplňujeme a tím dosahujeme rovnováhy.“ 



Zůstaňte s námi

Sledujte aktuální dění Mezinárodního hudebního festivalu v Českém Krumlově