Pátek 9/8 2019, 19:30
Zámecká jízdárna
Sólisté: Sanghee Cheong /housle/ (Jižní Korea), Stefan Kropfitsch /violoncello/ (Rakousko)
Thüringen Philharmonie (Německo), dirigent: Yuki Miyagi (Japonsko)
Už nás nedělí železná opona – slavnostní koncert
Bedřich Smetana: Symfonická báseň Vltava
Johannes Brahms: Dvojkoncert a-moll op. 102, I. Allegro, II. Andante, III. Vivace non troppo
přestávka
Ludwig van Beethoven: Symfonie č. 5, c-moll op. 67 „Osudová“, I. Allegro con brio, II. Andante con moto, III. Scherzo. Allegro, IV. Allegro
Sanghee (Sania) Cheong začala hrát na housle ve čtyřech letech. Na veřejnosti se jako houslistka poprvé představila v deseti letech a dále pak vystupovala s Korejským symfonickým orchestrem, Petrohradským státním symfonickým orchestrem, Severočeskou filharmonií Teplice, Budapešťským symfonickým orchestrem MAV, Charkovským filharmonickým orchestrem, Římským symfonickým orchestrem a Norimberským symfonickým orchestrem v renomovaných koncertních sálech včetně Smetanovy síně Obecního domu či Dvořákovy síně Rudolfina v Praze, Herkulovy síně v Mnichově, Berlínské filharmonie a koncertního sálu Musikverein ve Vídni. 16. července 2011 byla pozvána, aby vystoupila s violoncellistou Mischou Maiskym a jeho dcerou Lily Maisky na Mezinárodním hudebním festivalu Český Krumlov za doprovodu Symfonického orchestru Českého rozhlasu. V říjnu 2015 společnost Sony Classical vydala její první album s houslovými koncerty Mendelssohna a Beethovena. Sanghee Cheong získala magisterský titul na Univerzitě hudebních a dramatických umění ve Vídni a pokračovala ve studiích na Čajkovského konzervatoři v Moskvě pod vedením Sergeje Kravchenka. Od října 2016 učí na Univerzitě hudebních a dramatických umění ve Vídni.
Když Stefan Jess-Kropfitsch, tehdy mladý violoncellista, obdržel Cenu Karla Böhma Vídeňského filharmonického orchestru, slavný dirigent prohlásil: „O tomto mladém muži se bude mluvit, má velký talent.” A to se také stalo. Hudební kariéra tohoto violoncellisty byla strmá: krátce po absolvování Vídeňské školy hudby se stal asistentem Wolfganga Herzera, pedagoga na tomto institutu a sólového cellisty Vídeňského filharmonického orchestru. Následně na této škole, která mezitím změnila název na Univerzitu hudby, divadla a tance ve Vídni, získal docentský titul. Kromě pedagogické kariéry působil také na mezinárodní scéně jako sólový violoncellista řady orchestrů včetně salcburského Mozartea, tělesa Festival Strings Lucerne, Symfonického orchestru Jihozápadního německého rozhlasu, dolnorakouského Tonkünstler orchestru a Lublaňského filharmonického orchestru. Současně se věnoval nahrávací činnosti pro rozhlas a televizi. Jako violoncellista slavného ansámblu JESS-TRIO-WIEN vystupuje na mnoha koncertech ve všech významných hudebních centrech. Jeho desky a CD vydané společnostmi EMI a RONDO zachycují sametový zvuk jeho violoncella Hieronymus Amati z roku 1620.
Thüringen Philharmonie Gotha je orchestr působící v oblasti Eisenach a Gotha a v celém západním regionu Thüringen. Od roku 1651 až do roku 1918, kdy došlo k zániku všech vévodství, ve městě Gotha působil dvorní orchestr, který ovlivňoval tamější kulturní život a stal se magnetem pro známé hudebníky a skladatele. Přestože v sousedním městě Eisenach stálý dvorní orchestr nepůsobil, i toto město má významnou hudební historii díky dílu Johanna Sebastiana Bacha a Georga Philippa Telemanna. Díky měšťanským hudebním spolkům a pravidelným návštěvám hostujících ansámblů se Eisenach stal populárním dějištěm koncertů, oper, operet, baletů a divadelních představení. Kromě náročných koncertních sérií s renomovanými hudebními hosty v obou lokalitách rozsáhlý repertoár orchestru Thüringen Philharmonie Gotha-Eisenach zahrnuje doprovod při baletních produkcích a komorní koncerty. Repertoár hudebníků je tedy všestranný, pokrývá téměř všechna hudební období od baroka přes klasicismus a romantismus až po současnou hudební tvorbu a zahrnuje nejen symfonickou literaturu, ale také divadelní a filmovou hudbu. Kromě vysoké kvality a nároků kladených na zachování symfonických tradic orchestr stále rozvíjí svou koncertní nabídku prostřednictvím nových formátů. Speciální programy a koncertní prostory nabízí zvláště série Philharmonie Spezial, která má překvapit nové publikum jedinečným zážitkem z klasické hudby.
Dirigent Yuki Miyagi se narodil v Ósace v roce 1944. Získal bakalářský titul v oboru obchodu na Univerzitě Hitotsubashi a magisterský titul v marketingu na Kingston College v Anglii. V padesáti letech začal studovat dirigování pod vedením Kazuhary Shirakawy, Kurta Redela, Horsta Steina, Ivana Fischera a Ondreie Renauta. V roce 2000 při svém evropském debutu dirigoval Slovenskou filharmonii. Následující rok zaznamenal úspěch s tímtéž orchestrem v Musikvereinu ve Vídni. Od té doby působí jako hostující dirigent u Českého národního symfonického orchestru, Slovenské filharmonie, Maďarského rozhlasového symfonického orchestru, Petrohradského akademického symfonického orchestru a Sofijského filharmonického orchestru, vždy s kladným přijetím. V Japonsku zaznamenává velké úspěchy s Tokijským filharmonickým orchestrem v Suntory Hall, s Mnichovskými symfoniky a s prestižním Záhřebským filharmonickým orchestrem. V roce 2010 řídil Norimberský symfonický orchestr na úspěšných turné v Ósace a v Tokiu. V roce 2012 debutoval ve Spojeném království, když pod jeho taktovkou zahrál Královský filharmonický orchestr v Londýně. Následoval úspěšný koncert ve Dvořákově síni v Praze, kde dirigoval Symfonický orchestr hl. m. Prahy FOK. V letech 2014 a 2015 řídil těleso Kunitachi Symphoniker. V roce 2017 se konal výjimečný koncert nazvaný „Brahms Abend“ k příležitosti dvacetiletého výročí od jeho dirigentského debutu v Suntory Hall. Kladných hodnocení jeho dirigentských aktivit po celém světě neustále přibývá. Hudba, kterou Yuki Miyagi interpretuje, se zakládá na jeho hluboké duchovní životní filozofii a jedinečném přístupu k estetice a přináší posluchačům mnoho inspirace.