Čtvrtek 1/8 2019, 19:30
Maškarní sál
Vahid Khadem-Missagh /dirigent, housle/ (Rakousko)
Allegro Vivo Chamber Orchestra (Rakousko)
W. A. Mozart: Divertimento pro smyčcový orchestr D-dur, K. 136, I. Allegro, II. Andante,III. Presto
Leoš Janáček: Idylla pro smyčcový orchestr, JW 6/3, I. Andante, II. Allegro, III. Moderato, IV. Allegro, V. Adagio, VI. Tempo di scherzo, VII. Moderato
přestávka
Béla Bartók: Divertimento pro smyčcový orchestr, Sz 113, I. Allegro non troppo, II. Molto adagio, III. Allegro assai
Vahid Khadem-Missaghje jedním z předních houslistů své generace. Od raného věku jedenácti let navštěvoval mistrovské kurzy na Hudební konzervatoři ve Vídni pod vedením Borise Kuschnira. Ve dvanácti letech vyhrál Mozartovu soutěž a debutovat jako sólista s orchestrem v Salcburku. Následovala další studia pod vedením Rainera Küchla a Gerharda Schulze na Univerzitě hudby a dramatických umění ve Vídni a pod vedením Igora Ozima v Bernu ve Švýcarsku. Magisterský titul získal u Tibora Vargy a Zakhara Brona. Koncertoval napříč Evropou a v Japonsku. Jako sólista vystoupil s Nagojským filharmonickým orchestrem, Symfonickým orchestrem Tonkuenstler, tělesy Wiener Kammerorchester, Academia Allegro Vivo, Orquesta Sinfonica Castilla y Léon a Královským orchestrem Concertgebouw Amsterdam. Jako sólista debutoval v roce 2001 na Salzburger Festspiele a v roce 2002 ve vídeňské koncertní síni Musikverein, kde provedl Čajkovského houslový koncert. Dále se věnuje nahrávací činnosti pro BBC England, Radio Suisse DRS a ORF. Vahid Khadem-Missagh je laureátem řady soutěží, mezi nimiž nechybí „Concorso Internationale di Stresa“ v Itálii, kde zvítězil v roce 1996, a Rakouský mezinárodní festival komorní hudby, a dále také získal Cenu Rakouského rozhlasu. V roce 1999 mu bylo uděleno kulturní ocenění města Baden. Kromě sólových vystoupení byl Vahid Khadem-Missagh v letech 2000–2003 prvním houslistou Mládežnického orchestru Gustava Mahlera a absolvoval turné se Seijim Ozawou, Pierrem Boulezem, Marissem Jansonsem, Ivanem Fisherem a Franzem Welser-Möstem; na svém kontě má vystoupení na Luzernském festivalu a Salcburském festivalu, v koncertním sále Musikverein ve Vídni, na BBC Proms v Royal Albert Hall, v Paříži v Cité de la Musique, na Festivalu Aix-en-Provence, v koncertním sále Berlínské filharmonie a na Edinburghském mezinárodním festivalu. V roce 2016 byl jmenován uměleckým ředitelem mezinárodního Festivalu komorní hudby Allegro Vivo v Rakousku.
Soubor Allegro Vivo Chamber Orchestra (Komorní orchestr Allegro Vivo) založil ve Vídni v roce 1977 Bijan Khadem-Missagh. Orchestr od svého založení usiluje o spojení nejvyšších uměleckých kvalit s potěšením z hudební tvorby, což je zárukou jedinečných hudebních zážitků na koncertech. Ansámbl přinesl nové podněty a obohatil rakouskou kulturní scénu. Četná alba a nahrávky pro rozhlas a televizi jsou důkazem homogenity jejich zvukové kultury. Academia Allegro Vivo jako rezidenční orchestr Festivalu komorní hudby Allegro Vivo v Rakousku pořádá četné koncerty. Repertoár tělesa je velmi široký a zahrnuje díla pro komorní orchestr od baroka po moderní dobu. Orchestr má na svém kontě i několik světových premiér. Mezi alby s premiérami z posledních let, která se těší značné oblibě, nechybí titul „Metamorphoses“ s nahrávkou skladby F. Schuberta „Dívka a smrt“ ve zpracování G. Mahlera, nejslavnější klavírní koncerty J. Haydna, „Symfonická serenáda“ z pera E. W. Korngolda a „Divertimento pro smyčcový orchestr“ od B. Bartóka. Mezi dalšími nahrávkami orchestru najdete Čajkovského skladby „Souvenir de Florence“ a „Souvenir d ‘un lieu cher“, Mozartův klarinetový koncert v podání Matthiase Schorna i světovou premiéru díla Flory Marlene Geisselbrecht a R. Strausse Metamorphoses pro 23 sólových smyčců. V nedávné době ansámbl představil své nové dvojité CD s díly Dvořáka, Barbera, Villa-Lobose, Stravinského, Roty, Pleyela a Roussela pod názvem „New Horizons“ (česky „Nové obzory“).